Forebyggelse og oplysning til unge om (mis)trivsel i gaming
Gaming er en del af mange unges liv. Desværre for nogle fører gaming til isolation, eller de søger tryghed online, fordi de mistrives i hverdagen.
I projektet vil der være fokus på balance i både psykisk og fysisk sundhed i en digital hverdag. Formålet er at sikre, at alle unge ved, at der er hjælp at hente, hvis de mistrives. Midlet er en kort fiktionsfilm, der italesætter udfordringen ved overdreven gaming i tredjeperson, undervisningsmateriale, der kombinerer viden og faglig læring, samt oplæg, der afholdes af en ekspert inden for gaming og psykologi i tæt samarbejde med de unge selv.
Målgruppe
Målgruppe for projektet er alle unge i alderen 13-25 år.
Projektets relevans
Når unge isolerer sig i computerspillenes verden, er der tit mere på spil end spillene selv: mistrivsel og mobning i skolen, diagnoser, et hjem med mange konflikter, skilsmisse eller sygdom er oftest en del af deres hverdag. Både forskning og praksiserfaring tyder dog på, at gaming for nogle tager overhånd i form af blandt andet højt skolefravær, mindre fysisk aktivitet, flere konflikter med omverdenen, yderligere isolering og større mistrivsel. Projektet vil gennem en undervisningskampagne skabe rum til dialog og refleksion, som skal skabe forståelse for, hvordan gaming kan indgå i hverdagen på en berigende måde samt bygge bro mellem unge og voksne.
Ansøger
Center for Digital Pædagogik S/I
Titel
Forebyggelse og oplysning til unge om (mis) trivsel i gaming
Doneret i
2024
Doneret beløb
2.000.000 kr.
Projektansvarlig
Anni Marquard, adm. direktør
Links